nieuwsbrief 1409 – 1410

1409 – 1410

Datum: 02/01/2021

Foto boven: In de buurt van Nessonveaux ligt ook het plaatsje euhhh… Queueueueuee…of hoe spreek je dat uit?

Nieuwe foto’s op de hoofdpagina in de maand januari van wandeling 1331 en 1293.

Beste wandelaars, allemaal een voorspoedig en gezond 2021!  Hopelijk kan de horeca binnen afzienbare tijd weer open zodat we ook weer met de wandelgids aan de slag kunnen.

Vandaag alweer een mooie wandeling vanuit Nessonveaux  en een erg leuke stadswandeling rond Maastricht.

Nieuw op de site: Wandeling 1409. Nessonvaux 11,7 km.

Ten zuid-oosten van Luik ligt in het dal van de Vesdre het kleine stadje Nessonvaux.  De omgeving is werkelijk schitterend!  Tijdens deze heuvelachtige en zeer panoramische wandeling klimt u meteen flink omhoog langs bosranden en dan door weilanden naar het dorpje Hansez. De uitzichten volgen elkaar op en dan komt u in het dorpje Saint-Hadelin met oud kerkje.  Via bospaden en door weilanden loopt u naar de rand van het dorpje Forêt en dan struint u prachtig door de weilanden naar het gehucht Gelivaux. U passeert een diepe groeve en dan daalt u een mooi bospaadje af naar de Vesdre. Het laatste stukje is echt leuk. In Nessonvaux kronkelt u door smalle steegjes en over bruggetjes langs oude huisjes en dan komt u weer bij de kerk.  Neem zelf proviand mee en zoek een heldere dag uit.

Bekijk hier de wandeling en foto’s.

Foto onder: Prachtige panorama’s bij Gelivaux.

Nieuw op de site: Wandeling 1410. Maastricht 8,2 km.

Tijdens deze leuke combinatie van natuur- en stadswandeling klimt u meteen via een trappenpad omhoog naar de Sint-Pietersberg waar u even later bij het Pieterpadmonument komt. Hier is het uitkijkplatvorm met uniek uitzicht in de ENCI-groeve, u kunt ook even in de groeve afdalen.  Voorbij nog een uitkijkwand daalt u af en wandelt u geruime tijd langs de meanderende Jeker. U struint door het mooie Henri Hermanspark langs de Jeker en dan loopt u in de stad langs de stadswal.  U wandelt door het Mr. Nolenspark langs een mooie vijver en dan steekt u door terug naar de Sint-Pietersberg waar u vlak langs het Fort Sint-Pieter loopt. Boven heeft u een geweldig uitzicht.  U wandelt door een weiland met prachtig panorama en dan daalt u af naar de parkeerplaats. De route is zeer afwisselend.  U kunt de route ook starten vanuit Hotel Pastis, start dan bij punt 5.  Hotel Pastis ligt heel gunstig als u wilt wandelen rond de Sint-Pietersberg en Kanne,  maar ook prima als u Maastricht wilt bezoeken.

Bekijk hier de wandeling en foto’s.

Foto onder: Bij het Pieterpadmonument komt u bij het uitkijk platvorm met uniek uitzicht in de ENCI-groeve.

Ingezonden foto: Onderstaande foto van wandeling 40.Wittem.

Fotograaf: L.Weijden.

Ingezonden foto: Onderstaande foto van wandeling 1351. Wijlre.

Fotograaf: A.Deckers.

Ingezonden foto: Onderstaande foto van wandeling 1381. Tilff, imposante tank in Embourg.

Fotograaf: J.Heerings.

Actueel: Onlangs een nieuwe route uitgezet vanuit Smeermaas naar Maastricht noord en de Belvédèreberg, dit wordt wandeling 1424.

Foto onder: Vanaf de Belvédèreberg heeft u een mooi uitzicht op de Maas en Borgharen.

Reacties: Wandeling 71. Brunssum.

Robert Blom

Afgelopen maandag wandeling 55 gelopen en voor iemand die vrijwel nooit op de Brunsummerheide is geweest was dat een erg mooie wandeling. Vanochtend deze gewandeld was echter nog veel mooier en in één woord GEWELDIG! Vanaf begin tot eindpunt was het omhoog/omlaag, linksaf/rechtsaf, kronkel paadjes, bosweggetjes, heideweggetjes, schitterende uitzichten gewoon fenomenaal! Prima alles te belopen ondanks de langdurige regen die ik vandaag mooi voor was. Absoluut een aanrader deze wandeling en geschikt voor elk jaargetijden. Ik ga dan zeker ook in het voorjaar terug. Route tip-top in orde.

Foto onder: wandeling 71.

Volgende wandeling: Wandeling 1411. Xhendelesse 12,3 km

Foto onder: Wie heeft er nou nog nooit van dit dorp gehoord?