nieuwsbrief 1751 – 1752

Foto boven van wandeling 1712. koffietafeltje…..

Vandaag 2 heuvellandroutes in Gulpen.

Nieuw op de site: Wandeling 1751. Gulpen 3,9 km.

Tijdens dit heuvelachtige en panoramische rondje Gulperberg, wandelt u eerst naar de watermolen aan de Gulp en langs de mooie vijver. Dan klimt u omhoog naar de Gulperberg, waar u een adembenemend uitzicht wacht.  Via weilanden, met mooi uitzicht, daalt u af en dan volgt u een panoramisch voetpad. Via een veldweg daalt u af naar het startpunt.

Bekijk hier de wandeling en foto’s.

Foto onder: Op de Gulperberg.

Nieuw op de site: Wandeling 1752. Gulpen 8,6 km.

Tijdens deze heuvelachtige en panoramische wandeling, klimt u eerst omhoog naar de Gulperberg en dan daalt u af naar het mooie dal van de Verloren Kost. U klimt door het Wagelerbos omhoog en dan loopt u even langs de golfbaan.  Via een graspad loopt u naar de buurtschap Landsrade en dan daalt u een prachtig voetpad af met mooi uitzicht. Via een veldweg loopt u langs de buurtschappen Crapoel en Pesaken en dan gaat het weer omhoog door de bossen.  Dan daalt u af door weilanden met schitterend uitzicht en via een graspaadje loopt u omlaag naar Gulpen. Na 4 km passeert u een picknickweide met banken.

Bekijk hier de wandeling en foto’s.

Foto onder: Winterlandschap op de Gulperberg.

Ingezonden foto: Onderstaande foto van wandeling 1724. Brunssum.

Fotograaf: P. Meesters.

Ingezonden foto: Onderstaande foto van wandeling 1720. Lommel, in de schitterende uitkijktoren bent u omringd door touwen!

Fotograaf: H. Schutte.

Ingezonden foto: Onderstaande foto van wandeling 1362. Mayen, op weg naar het kasteel.

Fotograaf: T. Schmeits.

Lunchen bij: Brasserie – Klimcentrum Rocca in Gulpen.

Actueel: Onlangs een nieuwe route uitgezet in Swalmen, dit wordt wandeling 1759.

Foto onder: Mooie plekjes aan de Swalm.

Reacties: Wandeling 1733. Ulestraten.

Rudi

Een druilerige zaterdagochtend, er heerst nog een diepe rust in Ulestraten. Aanvankelijk start de route ook vrij rustig. De dorpskern uit, een veldweg over het Plateau van Schimmert, enkele asfaltweggetjes, het is langzaam opstarten. Voorbij het hek bij regenwaterbuffer Genzon enkele reeën gespot in de omliggende weilanden. Overigens een erg leuk graspad wat we hier te bewandelen krijgen. Er volgen nog enkele asfaltwegen, deze zijn bekend terrein. Van ver zien we hem al liggen, hoog en droog, kasteelboerderij Hoeve Wijngaardsberg. Buurtschap Waterval blijft leuk om door te wandelen en dan…bij het trafohuisje rechtsop. Eerst een trappenpad steil omhoog, daarna dwars door de weilanden naar boven waar de Wijngaardsberg wacht. Het is een klassieker, vinden we, maar wel een pareltje van een klassieker. Boven heb je dan ook een schitterend uitzicht. Verder over het domein van de kasteelboerderij langs de wijngaard en dan lopen we het bos in. Het grote genieten is nog niet afgelopen. We slaan een haast verborgen bospaadje in dat op en neer golft. Hier en daar wat bukken om afgebroken takken te ontwijken verhoogt de pret alleen maar. We steken een bredere bosweg over en blijven geruime tijd hoog door de bosrand slingeren met hier en daar door de bomen mooie uitzichten. Een laatste afslag in het bos brengt ook een laatste steile klim met zich mee. Boven verlaten we het bos, lopen tussen twee mergelpilaren door en dan is het uitbollen richting Ulestraten. Dat doen we zoals we begonnen met een fraai graspad en enkele asfalt- en veldweggetjes. Terug op de parkeerplaats blikken we terug op een erg leuke en afwisselende wandeling.

Foto onder: Omgeving buurtschap Waterval.

Volgende wandeling: Wandeling 1753. Gulpen 10,1 km.

Foto onder: Kasteel Neubourg in Gulpen.

Volgende Nieuwsbrief: 24/02/2024.

Download het handige wandelboekje.